Khamis, 19 Januari 2012

Nasi Himpit Kuah Kacang Bersambal

Salam sejahtera untuk semua tetamu Dunia Masakanku.. Lama rasanya tak masukkan entry baru untuk tatapan semua. Sibuk sikit, sampai takde masa untuk meng'entry'kan resepi baru. Hari ni nak kongsi resepi Nasi Himpit, harapan saya resepi ni menepati citarasa kawan2 semua.. cuba yer!.


Bahan2 Untuk Nasi Himpit

6 peket nasi himpit segera Adabi

Cara Memasak

Rebuskan nasi himpit segera dengan air yang banyak sehingga masak dan lembut. Toskan dan ketepikan.  Saya biasa gunakan jenama Adabi sebab nasi himpitnya putih dan wangi. Bagi mereka yang tak suka beras wangi boleh gunakan jenama lain selain Adabi, contohnya seperti Nona.



Bahan2 Untuk Kuah Kacang

1 liter santan sederhana pekat
2 cawan kacang tanah
2 sudu makan pes cili kering
1/2 inci lengkuas *
1/2 inci halia *
4 ulas bawang putih *
6 ulas bawang merah *
2 keping asam keping
3 batang serai *
Garam dan gula secukup rasa 
1 keping melaka

Cara Memasak

1. Gorengkan kacang tanah tanpa minyak dengan menggunakan api yang kecil. Bila kacang masak, ketepikan seketika, buangkan kulitnya dan kisar kasar kacang tersebut. Ketepikan.

2. Kisarkan bahan2 yang bertanda dan tumiskan bahan2 tersebut bersama dengan pes cili kering sehingga pecah minyak atau sedikit garing.

3. Masukkan santan, biarkan mendidih, masukkan kacang tanah yang di kisar tadi. Masukkan asam keping, garam, gula dan gula melaka. Untuk rasa kuah yang agak manis, bolehlah lebihkan gula dan gula melaka. Terpulanglah pada citarasa masing2.

4. Masakkan sehingga kuah menjadi agak pekat dan bolehlah di hidangkan bersama nasi himpit.

Bahan2 Untuk Sambal Nasi Himpit
1/2 biji kelapa parut
4 ulas bawang merah
1 keping gula melaka
Sedikit garam
2 sudu makan gula

Cara Penyediaan

1. Gorengkan kelapa tanpa minyak di atas api yang kecil. Bila agak garing, angkat dan tumbukkan bersama dengan kesemua bahan2 yang lain sehingga agak lumat.

2. Setelah siap bolehlah di nikmati bersama nasi himpit.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan