Selasa, 1 Mei 2012

Kari Ayam Hijau Thai

Assalamualaikum semua.... sibuk sangat semenjak 2 menjak ni.. Hari ni nak kongsi 1 lagi resepi dari negeri Thai..Ayam Kari Hijau. Hari tu suami teringin nak makan kari hijau, so saya cari ler resepi dalam internet..last2 jumpa ler dekat blog famous tu.. Dapur Tanpa Sempadan blog En. Mat Gebu. Tumpang kongsi resepi di sini yer.. :)


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, anggaran 1.2 kg
1 biji terung biru
1 biji kecil red capsicum
1 biji kecil green capsicum
2 biji tomato, belah empat setiap 1 biji
1 genggam daun selasih @ sweet thai basil
4 helai daun limau purut
2 batang serai, dititik
2 biji limau nipis, perah jusnya
1 liter santan cair
300 ml pati santan
Garam secukup rasa
Pes kari hijau Thai - resipi disini...
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ayam dipotong ikut suka, buang kulit, cuci dan perap dengan sedikit garam dan jus limau nipis selama 10 minit, cuci kembali dan toskan. Terung dibuang sedikit kulitnya, belah 2 dan kerat sederhana besar, rendam. Red dan green capsicum, dibelah 4, buang biji dan hiris kasar, cuci dan tos. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, panaskan minyak masak, tumis pes kari hijau thai hingga harum, masukkan serai titik dan ayam, gaul rata dan biar ayam kecut sedikit. Tuang santan cair, masukkan daun limau purut dan masak hingga ayam empuk.
  3. Tuang pati santan, masukkan red dan green capsicun serta terung (toskan). kacau dan masak hingga sayur sedikit layu. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali masukka jus limau nipis, daun selasih tadi dan tomato belah. Biar mendidih sebentar, rasa dan jika ok boleh matikan api.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan